En bok om Mittmedias digitalisering på 2010-talet

Nordicom, centrum för nordisk medieforskning vid Göteborgs universitet, har gett ut en populärvetenskaplig skrift om Mittmediakoncernens digitalisering på 2010-talet, “Mittmedias vägval: Radikal innovationskultur möter traditionstyngd koncern”. Boken är skriven av fem forskare.

Mittmedia var banbrytande när det gällde digitalisering. Koncernen insåg tidigt att tryckta tidningar var på väg ut och att hela branschen behövde förnya sig. Omstruktureringen, som byggde på centralisering och digitaliserad, fick mycket positiv uppmärksamhet, men i boken skildras också de negativa konsekvenserna. 2018 stod de på ruinens brant och 2019 räddades företaget genom att de köptes upp av Bonnier och Amedia.

Mittmedia var pionjärer. De hade anställda med emormt stor kompetens. Men vägen dit var inte helt enkel, de fick ofta utstå hån och skratt. Deras livesändningar från olyckor och andra händelser var till en början amatörmässiga och ständiga driftkuckun i Filip och Fredriks program Breaking news. Men mantrat var att den som inte övar, når inte heller någon färdighet.

Det var inte bara löjets skimmer som var problemet utan det största problemet var att medarbetarna kom från en miljö och tradition medan ledningen kom från en helt annan. Många äldre journalister och fotografer hade svårt att ställa om när ledningen önskade att var och en skulle göra flera olika saker. Den som till exempel var fotograf och hade dyslexi, hade det inte så lätt att ställa om till att också börja skriva.

Koncernen fick enorma ekonomiska problem efter 2016 och 2019 blev de sagt uppköpta. Forskarna pekar på några orsaker till krisen, bland annat att intresset för print inte gick ner i samma takt som man hade förväntat sig.

Det är mycket spännande läsning om pionjärer i branschen och om hur de faktiskt bemöttes då. Det är inte heller alltid lätt att förutse framtiden, vilket väl beläggs i den här boken. Det är också en bok om organisationsförändringar och hur det går med de anställda när radikala förändringar görs. Tack vare forskning och samtal med tidigare anställda ger den här publikationen en bild av både ett företag, dess ledning och dess anställda.

Hanna Lager

Mittmedias vägval: Radikal innovationskultur möter traditionstyngd koncern
Av Ingela Wadbring, Jonas Harvard, Ulrika Hedman, Catrin Johansson och Lars Nord.
Utgiven av Nordicom.

Dela med andra
redaktionen
redaktionen