101 liberaler skriver: Hela landet måste få leva

Under fyra dagar har över 100 liberaler från hela Sverige diskuterat vad som krävs för att bo och leva hela landet.

En av Liberalernas viktigaste frågor är elektrifieringen, visionen om att ställa om till ett fossilfritt samhälle. Det är en omställning som partiet prioriterar men som kommer att ta tid. Beroende på var vi bor har vi olika förutsättningar för att få livet att fungera.

På landsbygden i Sverige finns inte samma förutsättningar som i större städer där kollektivtrafiken fungerar, där avstånden är mindre och beroendet av bilen inte så stort. För människor som bara vill få livet att fungera är effekterna av höga el- och bränslepriser en ohållbar situation. Det samma gäller för lantbrukare, besöksnäringen, åkerier och andra företag. De skenande priserna för el och ökningen av priset på drivmedel hotar att slå ut näringar och försvåra för människor att ta sig till jobbet, för hemtjänstpersonal med långa avstånd och delade turer och för pensionärer som behöver åka till affären eller besöka läkare.

Liberalerna har bestämt sig för att bli en röst för landsbygden. Med det ambitiösa landsbygdsprogrammet har vi presenterat vår vilja till förändring, med reseavdraget har vi visat att vi förstår betydelsen av långa avstånd och dyra bränslepriser. Men det räcker inte just nu.

Gapet mellan stad och landsbygd är stort och riskerar att bli större. Norrland och många andra delar av Sveriges landsbygd har än så länge inte alla förutsättningar för elektrifiering och behöver övergångslösningar tills vi hittar en bättre hållbar strategi. Som liberaler är det vår uppgift att riva hinder för individens frihet och vår uppgift som politiker är att stå upp för de röster som skriker på hjälp och som känner en sådan oerhörd maktlöshet. Människor som kämpar för att få vardagen att fungera, för att få sitt företag att överleva.

Att enbart prata om elbilar i Norrland är svårt, för vissa fungerar de bra, för andra inte. För tunga maskiner, traktorer och lastbilar, är de eldrivna fordonen långt borta. Visionen om tillgång till laddstolpar för alla kommer att ta tid på dåliga landsbygdsvägar med potthål som standard. Därför ber vi partistyrelsen att ompröva ställningstagandet mot den senaste tidens förslag om krav på prissänkningar av diesel och bensin. Priserna behöver inte sänkas i städer med en fungerande kollektivtrafik, däremot på landsbygden. Vi föreslår att Liberalerna tar initiativ till en utredning om differentierade drivmedelspriser. Det finns redan flera förslag att granska.

Vi vädjar att vi i politiska beslut, analyserar konsekvenserna utifrån geografiska förutsättningar för att se effekterna. Ett beslut med framåtanda och framtidstro ska inte betyda bakslag för mindre kommuner eller landsbygd. Utan en levande landsbygd finns ingen miljöpolitik. Skogen, vattnet, gruvorna och mineralerna är förutsättningen för en bättre miljö.

Vi tror på Liberalerna, vi tror att vi verkligen har varit och åter kan bli folkets parti. Vår ”litenhet” är en följd av att vi misslyckats med att återspegla hela landet. Men vi är övertygade om att vi kan lyckas bättre och komma tillbaka starkare än någonsin!

Därför ber vi nu att partiledningen omprövar ställningstagandet mot prissänkning av bensin och diesel för de delar av landet där inget alternativ till bilen finns.

Med vänlig hälsning,

Elise Backman, Sundsvall

Lotta Gröning, Norrbotten

Matts Söderberg, Kramfors

Iréne Wallström Örnsköldsvik

Bror Wallström Örnsköldsvik

Benny Eriksson, Örnsköldsvik

Johan Brännström, Sundsvall

Arne Engholm, Sundsvall

Oscar Söderlund, Sundsvall

Christina Soldan, Skellefteå

Anders Galin, Skellefteå

Margareta Carlbäck, Skellefteå

Jens Wennberg, Skellefteå

Birgitta Burström, Skellefteå

Kerstin Olofsson, Östra Falmark

Günter Larsson, Burträsk

Ingrid Sundman, Bureå

Torbjörn Öhberg, Bureå

Christine Pettersson, Nyfors

Napat Khiyapat, Myckle

Maria Lindvall, Umeå

Hanna Lundin Jernberg, Umeå

Carinne Sjöberg, Umeå

Peyman Kelk, Umeå

Marianne Normark, Umeå

Anders Norqvist, Umeå

Urban Wikman, Umeå

Mats Nilsson, Umeå

Wilma Hvirfvel, Umeå

Käte Alrutz, Umeå/Gotland

Björn Alrutz Boman, Umeå

Britta Enfält, Umeå

Hans-Peter Carlson, Tärnaby

Lilian Tegnander, Dorotea

Maria Lundqvist Brömster, Nordmaling

Jörgen Forsgren, Nordmaling

Torsten Lundborg Åsele

Olof Hansson, Robertsfors

Cecilia Festin Stenlund, Malå

Robert Sundberg, Lycksele

Hendrik Andersson, Boden

Carola Larsson, Boden

Rickard Mohss, Kalix

Carina Sundström, Kalix

Carola Johsund, Kalix

Bengt Jatko, Kiruna

Patrik Szefer, Gällivare

Evelyn Klöverstedt, Gävle

Mats Ivarsson, Gävle

Kristina Hermanson Åreng, Gävle

Carina Anehagen, Luleå

Lars Anehagen, Luleå

Gerd Niemi, Luleå

Thomas Söderström, Luleå

Martin Forss, Luleå

Inger Lundberg, Älvsbyn

Matilda Gustafsson Larsen, Älvsbyn

Göran Stenlund, Tvärån

Jeanette Ranfjäll, Arjeplog

Per Lampinen, Arjeplog

Agneta Heikki, Lovikka

Ola Bäckman, Bromölla

Susanne Bäckman, Bromölla

Daniel Fjellström, Arvidsjaur

Jan Rejdnell, Skillinge

Patrik Knutsson, Kristianstad

Pi Nilsson, Kristianstad

Måns Axkull, Ystad

Petter Jönsson, Hjo

Magnus Ludvigsson, Söderhamn

Sven Astevall, Emmaboda

Sven Olof Andersson Hederoth, Simrishamn

Mari Hultin, Habo

Charlotte Hedendahl, Malmö

Torbjörn Karlsson, Malmö

William Hedendahl, Malmö

Marie Hult, Hässleholm

Carina Nertlinge, Skurup

Sasha Gidlöf, Stockholm

Michael Hamberg, Hammarö

Anna Nilsson-Springare, Gällivare

Jenny Lundqvist, Vidsel

Emil Ekberg, Landskrona

Susann Diesner, Ljungby

Mikael Bendz, Höganäs

Louise Stjernquist, Höganäs

Mikael Stjernquist, Höganäs

Ros-Mari Paulsson, Höganäs

Arne Gunnarsson, Höganäs

Elisabeth Eriksson, Höganäs

Håkan Balcker, Höganäs

Magnus Wiberg, Höganäs

Emelie Paulsson, Höganäs

Lennart Johanson, Höganäs

Ulrika Adsersen, Höganäs

Dan Persson, Örkelljunga

Kristoffer Daag, Burlöv

Megan Sandberg, Timrå

Britta Berglund, Piteå

Anders Dela, Piteå

Margaretha Berglund, Piteå

Dela med andra
redaktionen
redaktionen