När jag och sonen tittade på lanseringen av Apples nya produkter live i september blev vi såklart exalterade över den nya pennan, den större och bättre Ipaden, framtidens tv och inte minst de dataprogram som presenterades på scenen i San Francisco. Wow! Vilka möjligheter att inte bara använda tekniken, utan också skapa nya upplevelser – för sig själv och andra.
Samtidigt flög en tanke genom mitt huvud – nu ryker några yrkeskategorier till. Med Adobes program för grafisk formgivning blir det tuffare för art directors, grafiker, fotoredigerare och så vidare. För vad ska de kunna ta betalt för när människor kan göra jobbet själva med gott resultat?
Åh! Hade jag blivit luddit? Bakåtsträvare, rädd och pessimistisk? Nej. Men digitaliseringens konsekvenser för högutbildade arbetstagare börjar få allt tydligare konturer. Hela bilden ser vi ännu inte. Men det vi betalade för tidigare är numera gratis. Det vi kunde fakturera mycket för tidigare har blivit betydligt billigare.
Mediebranschen, reklam, underhållning – till och med högre utbildning med sina moocs (massive open online course) – genomgår stora förändringar i en svindlande hastighet. De gamla affärsmodellerna håller inte längre. Alla prövar olika strategier för att få intäkter i en värld där betalningsviljan för det som vi gör på våra skärmar är mycket låg.
De nya möjligheterna för förkovring, underhållning och skapande är fantastiska. Egentligen är det ju svindlande att vi kan prata med en indier i realtid gratis, skicka rörliga bilder, spela med andra online, se hur många filmer vi vill för 99 kronor i månaden, lyssna på en TED-föreläsning, gå en kurs på ett ivy leage-universitet eller fara över jorden med Google Earth. Nyheter poppar i våra mobiler och klockan har koll på hur mycket vi rör på oss.
Detta ställer höga krav på utbildningsväsendet. De kunskaper som var värdefulla förr är det inte längre på samma sätt. Att skaffa sig goda betyg räcker inte för att lyckas i arbetslivet. Ordning och reda är inte längre tidens melodi. Snarare är det färdigheter, kreativitet, förmåga att hänga med i svängarna och att ha rätt kontakter som avgör de professionella framgångarna. Att bygga det personliga varumärket.
För egen del låter jag min son använda plattan mycket för att utforska världen.
Sofia Nerbrand, ordförande i Bertil Ohlin-institutet.