Nyligen besökte den nationelle samordnaren mot utanförskap Gulan Avci Landskrona. Fokus för besöket låg på insatser i förskole- och skolåldern och Gulan Avci besökte bland annat biblioteket på Pilängskolan.
– Jag gillar verkligen hur ni satt läsning och språkutveckling i fokus, sa hon.
Gulan Avci, som också är riksdagsledamot för Liberalerna, reser runt i landets kommuner med utanförskapsområden för att se vad som görs. Hennes förslag till förändringar ska presenteras för regeringen senast vid årsskiftet.
Men redan nu har hon kommit fram till en del slutsatser, bland annat att sommarlovet är ”alldeles för långt”, bland annat eftersom många barn från språksvaga hem hinner glömma en del av de framsteg som de gjort i skolan, men också eftersom risken att dras in i gängmiljöer ökar.
I Landskrona har därför Pilängskolan tagit fram projektet Läsänglar, som innebär att eleverna på låg- och mellanstadiet samlas i exempelvis skolbiblioteket för att läsa tillsammans med pedagoger under två veckor efter sommarlovets början och två veckor före lovets slut.
– Jag gillar det konceptet, sa Gulan Avci.
En annan slutsats är att det stora problemet inom förskolan inte ligger i att få barn inskrivna i verksamheten – utan att få dem att närvara.
– Det är viktigt att man arbetar tvärsektoriellt och inte bara i stuprör. Exempelvis kan man slå samman förvaltningar, som social- och utbildningsförvaltningarna, sa Gulan Avci.
När Gulan Avci besökte Borås inspirerades hon av att skoldagen utökats genom att eleverna i mellanstadiet fick utöva idrott i skolans regi i skolans lokaler på eftermiddagarna, något som bland annat innebar att många flickor fick chansen att idrotta – annars förväntades de hjälpa till i hemmet efter skoldagen, exempelvis med att passa småsyskon.
– Det var fem tjejer i slöja som dansade breakdance, berättade hon och tillade att de knappast fått göra det om inte skolan stått som arrangör.
Jan-Anders Olsson