Inflationen är bekämpad och svenskarna måste få förutsättningar att bli rikare. Samtidigt behöver Sverige klara EU:s uppsatta klimatmål. Därför återinför regeringen nu reduktionsplikten, samtidigt som man sänker skatten på drivmedel. Den återinförda reduktionsplikten kommer således inte att medföra ökade kostnader vid pump.
På en presskonferens samlandes finansminister Elisabeth Svantesson (M), klimat- och miljöminister Romina Pourmokhtari (L), energi- och näringsminister Ebba Busch (KD) och Martin Kinnunen, miljöpolitisk talesperson (SD). Svantesson förklarade att regeringens tidigare annonserade reformutrymme på 60 miljarder delvis kommer att läggas på den här reformen.
– Genom denna reform har vi möjlighet att klara EU:s klimatmål samtidigt som den har en bred acceptans bland befolkningen, sa Romina Pourmokhtari på presskonferensen.
Den nya reduktionsplikten är något ändrad jämfört med den tidigare. Nu får drivmedelsleverantörerna inkludera el från publika laddstationer i utsläppsreduktionen. Syftet är att, utöver att få ner utsläppen, också uppmuntra till utbyggnad av laddinfrastrukturen.
– Den nya reduktionsplikten på 10 procent beräknas minska utsläppen kraftigt på kort sikt med en utsläppsminskning på drygt två miljoner ton fram till 2030, sa Romina Pourmokhtari.
Romina Pourmokhtari avslutade sitt anförande med att påpeka att regeringen nu genomför det de lovat för att leva upp till det klimatavtal som finns inom ramen för Tidösamarbetet.
Hanna Lager