Under fyra dagar har över 100 liberaler från hela Sverige diskuterat vad som krävs för att bo och leva hela landet.
En av Liberalernas viktigaste frågor är elektrifieringen, visionen om att ställa om till ett fossilfritt samhälle. Det är en omställning som partiet prioriterar men som kommer att ta tid. Beroende på var vi bor har vi olika förutsättningar för att få livet att fungera.
På landsbygden i Sverige finns inte samma förutsättningar som i större städer där kollektivtrafiken fungerar, där avstånden är mindre och beroendet av bilen inte så stort. För människor som bara vill få livet att fungera är effekterna av höga el- och bränslepriser en ohållbar situation. Det samma gäller för lantbrukare, besöksnäringen, åkerier och andra företag. De skenande priserna för el och ökningen av priset på drivmedel hotar att slå ut näringar och försvåra för människor att ta sig till jobbet, för hemtjänstpersonal med långa avstånd och delade turer och för pensionärer som behöver åka till affären eller besöka läkare.
Liberalerna har bestämt sig för att bli en röst för landsbygden. Med det ambitiösa landsbygdsprogrammet har vi presenterat vår vilja till förändring, med reseavdraget har vi visat att vi förstår betydelsen av långa avstånd och dyra bränslepriser. Men det räcker inte just nu.
Gapet mellan stad och landsbygd är stort och riskerar att bli större. Norrland och många andra delar av Sveriges landsbygd har än så länge inte alla förutsättningar för elektrifiering och behöver övergångslösningar tills vi hittar en bättre hållbar strategi. Som liberaler är det vår uppgift att riva hinder för individens frihet och vår uppgift som politiker är att stå upp för de röster som skriker på hjälp och som känner en sådan oerhörd maktlöshet. Människor som kämpar för att få vardagen att fungera, för att få sitt företag att överleva.
Att enbart prata om elbilar i Norrland är svårt, för vissa fungerar de bra, för andra inte. För tunga maskiner, traktorer och lastbilar, är de eldrivna fordonen långt borta. Visionen om tillgång till laddstolpar för alla kommer att ta tid på dåliga landsbygdsvägar med potthål som standard. Därför ber vi partistyrelsen att ompröva ställningstagandet mot den senaste tidens förslag om krav på prissänkningar av diesel och bensin. Priserna behöver inte sänkas i städer med en fungerande kollektivtrafik, däremot på landsbygden. Vi föreslår att Liberalerna tar initiativ till en utredning om differentierade drivmedelspriser. Det finns redan flera förslag att granska.
Vi vädjar att vi i politiska beslut, analyserar konsekvenserna utifrån geografiska förutsättningar för att se effekterna. Ett beslut med framåtanda och framtidstro ska inte betyda bakslag för mindre kommuner eller landsbygd. Utan en levande landsbygd finns ingen miljöpolitik. Skogen, vattnet, gruvorna och mineralerna är förutsättningen för en bättre miljö.
Vi tror på Liberalerna, vi tror att vi verkligen har varit och åter kan bli folkets parti. Vår ”litenhet” är en följd av att vi misslyckats med att återspegla hela landet. Men vi är övertygade om att vi kan lyckas bättre och komma tillbaka starkare än någonsin!
Därför ber vi nu att partiledningen omprövar ställningstagandet mot prissänkning av bensin och diesel för de delar av landet där inget alternativ till bilen finns.
Med vänlig hälsning,
Elise Backman, Sundsvall
Lotta Gröning, Norrbotten
Matts Söderberg, Kramfors
Iréne Wallström Örnsköldsvik
Bror Wallström Örnsköldsvik
Benny Eriksson, Örnsköldsvik
Johan Brännström, Sundsvall
Arne Engholm, Sundsvall
Oscar Söderlund, Sundsvall
Christina Soldan, Skellefteå
Anders Galin, Skellefteå
Margareta Carlbäck, Skellefteå
Jens Wennberg, Skellefteå
Birgitta Burström, Skellefteå
Kerstin Olofsson, Östra Falmark
Günter Larsson, Burträsk
Ingrid Sundman, Bureå
Torbjörn Öhberg, Bureå
Christine Pettersson, Nyfors
Napat Khiyapat, Myckle
Maria Lindvall, Umeå
Hanna Lundin Jernberg, Umeå
Carinne Sjöberg, Umeå
Peyman Kelk, Umeå
Marianne Normark, Umeå
Anders Norqvist, Umeå
Urban Wikman, Umeå
Mats Nilsson, Umeå
Wilma Hvirfvel, Umeå
Käte Alrutz, Umeå/Gotland
Björn Alrutz Boman, Umeå
Britta Enfält, Umeå
Hans-Peter Carlson, Tärnaby
Lilian Tegnander, Dorotea
Maria Lundqvist Brömster, Nordmaling
Jörgen Forsgren, Nordmaling
Torsten Lundborg Åsele
Olof Hansson, Robertsfors
Cecilia Festin Stenlund, Malå
Robert Sundberg, Lycksele
Hendrik Andersson, Boden
Carola Larsson, Boden
Rickard Mohss, Kalix
Carina Sundström, Kalix
Carola Johsund, Kalix
Bengt Jatko, Kiruna
Patrik Szefer, Gällivare
Evelyn Klöverstedt, Gävle
Mats Ivarsson, Gävle
Kristina Hermanson Åreng, Gävle
Carina Anehagen, Luleå
Lars Anehagen, Luleå
Gerd Niemi, Luleå
Thomas Söderström, Luleå
Martin Forss, Luleå
Inger Lundberg, Älvsbyn
Matilda Gustafsson Larsen, Älvsbyn
Göran Stenlund, Tvärån
Jeanette Ranfjäll, Arjeplog
Per Lampinen, Arjeplog
Agneta Heikki, Lovikka
Ola Bäckman, Bromölla
Susanne Bäckman, Bromölla
Daniel Fjellström, Arvidsjaur
Jan Rejdnell, Skillinge
Patrik Knutsson, Kristianstad
Pi Nilsson, Kristianstad
Måns Axkull, Ystad
Petter Jönsson, Hjo
Magnus Ludvigsson, Söderhamn
Sven Astevall, Emmaboda
Sven Olof Andersson Hederoth, Simrishamn
Mari Hultin, Habo
Charlotte Hedendahl, Malmö
Torbjörn Karlsson, Malmö
William Hedendahl, Malmö
Marie Hult, Hässleholm
Carina Nertlinge, Skurup
Sasha Gidlöf, Stockholm
Michael Hamberg, Hammarö
Anna Nilsson-Springare, Gällivare
Jenny Lundqvist, Vidsel
Emil Ekberg, Landskrona
Susann Diesner, Ljungby
Mikael Bendz, Höganäs
Louise Stjernquist, Höganäs
Mikael Stjernquist, Höganäs
Ros-Mari Paulsson, Höganäs
Arne Gunnarsson, Höganäs
Elisabeth Eriksson, Höganäs
Håkan Balcker, Höganäs
Magnus Wiberg, Höganäs
Emelie Paulsson, Höganäs
Lennart Johanson, Höganäs
Ulrika Adsersen, Höganäs
Dan Persson, Örkelljunga
Kristoffer Daag, Burlöv
Megan Sandberg, Timrå
Britta Berglund, Piteå
Anders Dela, Piteå
Margaretha Berglund, Piteå