Baktanke: Vill vi verkligen se realistiska ut i spel?

I den animerade världen har man länge dragits med orimliga skönhetsideal. När kvinnor kan vara exakt hur smala som helst, är getingmidjor standard. Dessutom har alla Disneyprinsessor enorma ögon som gör att de ser otroligt söta ut. Som feminist och som mamma kan jag fortsätta i alla evighet om hur problematiskt detta är.

Jag är ändå vuxen och spelar Pokémon Go. Företaget Niantic har bestämt sig för att bredda sig när det gäller spelarnas avatarer och istället för den obligatoriska tofsen för kvinnor, skapat några olika frisyrer att välja mellan. Däribland en kort frisyr med rastaflätor. Det har helt enkelt blivit dags för mer verklighetsbaserade avatarer.

Hudfärg har man tidigare kunnat välja, liksom ögonfärg och hårfärg, men nu skulle man även kunna välja sin kroppsform. Då blev det lite jobbigt för mig som älskat min söta avatar och kunnat känna att hon är jag när jag klätt henne i kläder jag gillar. Hon har mina färger och min klädstil, men eftersom alla figurer ser i princip lika dana ut, är ju antalet likheter med mig tämligen begränsade.

Man skulle kunna tro att de nya kroppsformerna var 40 nyanser av smal, men det var istället tvärt om. Jag kunde välja på smal helt utan former och tjock. När jag lägger på några kilo i vikt blåses min avatar upp och blir, ja tjock, med minimalt huvud. Nu är jag tjock i verkligheten så det är ju mer överensstämmande med mitt riktiga jag och jag borde omfamna denna uppdatering. Men jag gör inte det. Jag vill ha tillbaka min söta avatar som är jag i en alternativ – animerad – värld.

Jag ser klagomål överallt i Pokémonforum där folk – kvinnor – är missnöjda. Jag tänkte först att det berodde på att de ville vara smala och fina utan att vara helt oformliga, men efter ett tag tror jag att jag har ringat in problemet. På bild ser nämligen avatarerna kvinnliga ut om man anstränger sig, men kroppsform och rörelsemönster är extremt manliga.

Min avatar är bredbent. Jag kan ändra höfter, bröst och axlar, men förblir hjulbent hur jag än gör. Så jag har landat i att Niantic ändå gjort rätt, men när det kommer till de kvinnliga avatarerna behöver de uppdatera med mer kvinnliga rörelser och kanske inte lika stora händer. Sedan måste huvudformen ändras så att man ska kunna lägga på lite former utan att huvudet ser ut som en liten prick.

Jag undrar dock om det hjälper. Få kommer att nog använda sig av sin egentliga kroppsform, för vem vill att det ska vara helt realistiskt i ett spel?

Bibliotekarien

Dela med andra
redaktionen
redaktionen